Free shipping & returns on all orders in The Netherlands.

Circulaire Collectie Asos

Onlangs heeft Asos een circulaire collectie uitgebracht, maar hoe circulair of duurzaam kan een merk zijn dat zich inzet voor massaproductie?

Asos is een Britse online modewinkel die in oktober een duurzame collectie heeft uitgebracht van 29 stuks. De collectie is ontworpen in samenwerking met Centre for Sustainable Fashion. Het doel van deze collectie is om misvattingen tegen te gaan dat duurzame mode niet mooi kan zijn.

Maar hoe kan zo’n groot bedrijf dat gebaseerd is op grote aantallen duurzaam zijn? Want een ding is zeker: Asos draagt bij aan de overconsumptie van kleding wat natuurlijk niet in het duurzame straatje past. Kunnen ze niet beter, in plaats van een duurzame collectie ontwerpen, hun gehele strategie aanpassen en veranderen naar duurzame bewuste keuzes. Ik denk dat dit meer impact heeft.

De fundamenten

Asos leeft de drie fundamenten van Ellen McArthur Foundation (afval minimaliseren, gebruik van gerecyclede/duurzame producten en minimaal 1 materiaal per product) na en heeft zelf ook nog verschillende duurzaamheidsregels gevormd. Klinkt goed! De duurzaamheidsregels van Asos zijn:

  • traceerbaarheid van grondstoffen
  • vermindering van het milieu impact van grondstoffen
  • het milieu impact van hun processen verlagen
  • het milieu impact meten
  • Circulariteit
  • klanten betrekken op het gebied van duurzaamheid

Maar er zit een addertje onder het gras. Om een product als ‘duurzaam’ te bestempelen hoeft Asos maar aan twee van de acht fundamenten te voldoen. De drie fundamenten van de Ellen McArthur Foundation waren niet ontworpen zodat je uit opties kon kiezen. Wanneer de drie fundamenten consistent worden gebruikt is er sprake van duurzaamheid.

Wat hieruit geconcludeerd kan worden is als een merk zich duurzaam noemt, dit nog niet het geval hoeft te zijn. De principes van Asos zijn belangrijke pijlers voor de toekomst van mode mits ze goed geïmplementeerd. Het gebruik van gerecyclede materialen, pure materialen en zero-waste patroon snijden. Door te kiezen tussen fundamenten voldoet Asos nog niet om zich circulair te kunnen noemen. Ze stellen zichzelf niet verantwoordelijk voor het product wanneer het verkocht is. Waardoor de stoffen die zo makkelijk zijn te hergebruiken alsnog op de vuilnisbelt belanden.

QR-code

Wat ik tof vind aan deze collectie is dat de kledingstukken QR-codes bevatten op het label. Via dit label kom je achter welke fundamenten Asos toepast en hoe het kledingstuk is gemaakt. Zo neem je de consument goed mee en draag je bij aan een stukje bewustzijn.

Asos heeft een stapje gezet op het gebied van duurzaamheid. Ik ben blij om te horen dat zo’n groot merk hiermee bezig is. Zij kunnen ook meer klanten bereiken en bewustzijn creëren. Echter als Asos echt circulariteit en duurzaamheid wil claimen zouden ze een terugname systeem moeten creëren en de verantwoordelijkheid moeten nemen over de miljoenen kledingstukken die ze produceren. Of kunnen ze de productie laten terugnemen om het afval (en onverkochte kleding) te verminderen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *