Free shipping & returns on all orders in The Netherlands.

Fashion news – Black Friday

27 november is het weer zover, Black Friday. Het grootste koopfestijn van het jaar. De dag waar vele consumenten worden verleidt door torenhoge kortingen, maar waar komt deze dag eigenlijk vandaan en hoe past deze dag in het duurzame plaatje? Je leest het in deze blog.

Black Friday

Black Friday komt oorspronkelijk uit Amerika en is de dag na Thanksgiving. De meeste mensen zijn die vrijdag vrij. Ook wordt deze dag gezien als het begin van de kerstaankopen. De winkels strooien daarom met enorme kortingen om de mensen naar hun winkel te trekken en dit lukt ze maar al te goed. Je hebt het vast weleens gezien. Filmpjes en foto’s van mensen die ‘s nachts al in de rij staan te wachten tot de winkels opengaan of mensen die elkaar omver lopen om de beste deals voor handen te krijgen. Al met al zie ik vaak niet hele gezellige beelden van Black Friday in Amerika. Terwijl dit het begin van de gezellige feestmaand moet aanduiden. Sinds een paar jaar is Black Friday ook in Nederland steeds populairder aan het worden. Steeds meer winkels doen eraan mee en dat wordt zeker gewaardeerd door de consumenten. Zo blijkt uit cijfers dat er ,,in 2018 maar liefst €750 miljoen is uitgegeven tijdens Black Friday en dat is alleen in Nederland!

Koopjes vs. duurzaamheid

Dat Black Friday zorgt voor een hoop omzet is wel duidelijk, maar past het ook binnen het duurzame aspect? Het antwoord daarop is een keiharde nee. Black Friday is ideaal wanneer je al een tijdje aan het sparen bent voor een laptop of wanneer je telefoon net stuk is gegaan, maar het zorgt ook voor een hoop onnodige aankopen. Door die torenhoge kortingen worden mensen verleidt om te kopen, wat ervoor zorgt dat mensen gaan kopen om het kopen. Dat is niet bepaald bewust shoppen en past dan ook niet in het duurzame plaatje. Mensen denken minder goed na over de aankoop en dat zorgt voor miskopen. Dus ondanks dat het pas een paar jaar hot is in Nederland, vind ik het persoonlijk nu al niet meer bij deze tijd passen.

Green Friday

Dat Black Friday niet bepaald duurzaam is, is niks nieuws. Al een aantal jaar proberen tegenhangers met alternatieven te komen voor deze dag, veelal onder de noemer Green Friday. Green Friday is een initiatief dat in de wereld is geroepen door Envie, een Franse milieuorganisatie. Green Friday probeert de consument bewust te maken van het feit dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor hun aankopen en de bijbehorende gevolgen.

Een organisatie dat meedoet aan Green Friday dit jaar is Trees for All. Bij Trees for All krijg je van 16 t/m 30 november 25% korting bij het kopen van bomen. Trees for All wil de massaconsumptie (waar het met Black Friday allemaal om gaat) veranderen in teruggeven. Zo willen ze graag geven door bomen te planten en bossen te herstellen in zowel Nederland als in het buitenland. Dus niet shoppen in de winkels maar shoppen in het bos zoals ze het zelf zeggen. ,,https://treesforall.nl/greenfriday/

Vorig jaar waren er een hoop groene ondernemers die met alternatieven kwamen voor Black Friday. Zo had het bekende spijkerbroekenmerk Kings of Indigo een actie waarbij zij voor elke spijkerbroek verkocht op Black Friday een donatie schonken aan Made Blue om het water te compenseren. Ook de webshop The Green Labels had een actie waarbij je kon kiezen tussen 20% korting of hetzelfde bedrag doneren aan Fashion Revolution Nederland. Er was zelfs een festival georganiseerd in Rotterdam het Changez XL (Say No to) Black Friday Festival. Dit was een soort markt gehouden in het oude Tropicana gebouw met alleen maar groene ondernemers. Klinkt allemaal super tof, toch? Hopelijk kunnen we een vervolg van deze blog schrijven met nog meer toffe initiatieven voor Green Friday.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *