Free shipping & returns on all orders in The Netherlands.

Fashion news – Goodbase.ai

Bepalen of een merk duurzaam is wordt je soms erg lastig gemaakt. We hebben de term ‘greenwashing’ al wel eens eerder besproken en ook op welke manieren je een merk kan controleren op duurzaamheid. Bijvoorbeeld door op de site Good on You te kijken. Nu is er een nieuwe manier om merken te beoordelen op duurzaamheid, namelijk de plug-in genaamd Goodbase.ai

Goodbase.ai 

Amsterdam Data Collective heeft een plug-in gelanceerd die je tijdens het online shoppen helpt merken te beoordelen op duurzaamheid. Je ziet dat duurzaam shoppen toch steeds populairder wordt. Zelfs grote spelers als de Bijenkorf en Zalando hebben duurzaamheid filter op hun webshop. Toch zoals we eerder hebben genoemd in onze blog kan je niet altijd alles vertrouwen of is het niet helemaal duidelijk wat er precies duurzaam aan een merk is. Goodbase.ai is een plug-in die je hierbij kan helpen. De database van Goodbase.ai is gevuld met allerlei merken en geeft jou het antwoord in hoeverre een merk duurzaam is. Op deze manier kom jij er snel genoeg achter of het merk voldoet aan je eisen. 

De beoordeling

Goodbase.ai doorzoekt de merken niet handmatig of de kleding van biologische materialen zijn en/of het onder goede werkomstandigheden is gemaakt. Zoals de naam al zegt wordt er gebruik gemaakt van AI (Artificial Intelligence). Het is de bedoeling dat de plug-in zoekt naar relevante informatie op de website van de merken over duurzaamheid. Dit moet het model automatisch kunnen doen. Maar AI werkt niet meteen goed. Dit moet getraind worden. De plug-in moet leren zoeken en moet leren wat wel of niet relevant is. Om de Godbase.ai te trainen hebben de makers gebruik gemaakt beoordelingswebsites die wel handmatig zoeken, zoals Project CeCe. Met voorbeelden uit hun database kunnen ze de plug-in trainen door te laten zien wat duidelijk wel en duidelijk niet duurzaam is. Noor Veenhoven, mede-oprichtster van Project CeCe geeft ook aan dat de resultaten van AI niet altijd kloppen. Het grondig handmatig onderzoeken levert beter resultaat. Echter kan Goodbase.ai veel meer merken beoordelen in een kortere tijd. Zo heeft Goodbase.ai al meer dan 2000 merken beoordeeld, terwijl de teller bij Project CeCe op 300 staat. Als je meer wilt weten over de aanpak voor het creëren van een goed model, ,,kijk dan even op deze pagina. Ze hebben namelijk zelf een wat uitgebreidere blog geschreven over hoe zij te werk gaan. 

De plug-in en jij

Ik heb nu uitgelegd wat de plug-in doet en hoe er beoordeeld wordt, maar het is denk ik ook wel handig hoe jij het nu kan gebruiken. Het is goed om te weten dat de plug-in alleen met Google Chrome werkt. Om de plug-in te installeren ga je naar ,,deze pagina. Vervolgens klik je op “toevoegen aan Chrome” en klik je bij de pop-up op “extensie toevoegen” en dat is het! Nu kan je heel gemakkelijk zoeken tijdens het online shoppen zonder bij een andere site te checken of het merk duurzaam is. Om het te testen ging ik even bij Zalando op duurzaamheidspagina kijken. Dit is hoe de pagina er nu uitziet:

Super handig toch! Wil je nou toch nog even zoeken naar een merk, dan kan dat ook. Daarvoor moet je op het plug-in icoontje klikken van Goodbase.ai en dan krijg je deze pop-up:

Zoals je al ziet bij deze pop-up kan je ook aangeven wanneer een merk er niet tussen staat. Dan klik je simpelweg op “Missing a brand?” en kan je de merknaam en de website URL doorgeven. Zo help je ook een beetje mee aan het verbeteren van de database :). 

Als je nog meer wilt weten over Goodbase.ai ga dan even,, naar hun website. Hier leggen ze nog veel meer uit over wie zij zijn, waarom ze dit doen en hoe het precies werkt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *