Free shipping & returns on all orders in The Netherlands.

Fashion news – Hoe corona impact heeft op de mode-industrie

Het coronavirus heeft impact op ons allemaal. Gelukkig zijn de regels wat versoepeld en kunnen we weer leuke dingen doen. Het virus heeft ook een enorme impact gehad op de mode-industrie. Veel winkels moesten dicht en leden aan omzetverlies. Kleding shoppen is niet een van de eerste prioriteiten die we hebben in zo’n crisis. ,,Het aantal transacties van kleding, schoenen en sieraden is met 64 procent gedaald vergeleken met vorig jaar. De vraag naar fast fashion is van de een op de andere dag stil komen liggen.  

Fast fashion

Het bleek dat veel fast fashion merken hun productie niet wilde betalen of hun bestellingen annuleerde, terwijl de kleding al gemaakt was. Dit heeft enorme gevolgen op 

de mensen en landen waar deze kleding gemaakt wordt. Mensen die in de fabrieken werken en al weinig verdienden, komen nu op straat te staan. Alleen in Bangladesh al raakte 10 miljoen mensen hun baan kwijt. In China kwam alles al een stuk eerder stil te liggen dan in Europa en dit is nou het land waar vaak de productie start, waardoor landen als Bangladesh al veel eerder met de consequenties van de corona-crisis te maken hadden. 

De snelheid van fast fashion, die ze zelf hebben gecreëerd, is hun nu funest. De kleding die nu in de winkels ligt is over een paar weken al ‘uit de mode’. En om kosten te besparen kopen de merken met enorme hoeveelheden in, wat nu dus allemaal blijft liggen of zelfs afval wordt. Niet bepaald duurzaam natuurlijk. 

Inventiviteit

Gelukkig zijn er ook merken die erg inventief omgaan met de corona-crisis. Mondkapjes zijn sinds 1 juni verplicht in het openbaar vervoer en de wegwerp mondkapjes zijn erg belastend voor het milieu. Er zijn bedrijven die mondkapjes maken van overgebleven stoffen of van kleding die niet meer verkocht wordt. Dit vind ik dus een hele leuke oplossing en ook staat het veel leuker dan wegwerp mondkapjes. 

Het coronavirus maakt ook plaats voor verandering. Veel merken hebben nu de kans gekregen om nog eens goed na te denken over hun bedrijf en of ze de missie en visie nog konden bijspijkeren. Bijvoorbeeld om duurzaamheid te implementeren. ,,Gucci liet weten in de toekomst ook anders te gaan werken. In plaats van modeshows te geven voor cruise, pre fall, lente/zomer en herfst/winter, wil het merk terug naar twee modeshows per jaar. Verschillende designers pleiten ook voor een nieuw mode kalender. Er moet verandering komen in het moment dat de kleding in de winkels ligt en de uitverkoop in het algemeen. In plaats van dat je wintercollecties kan kopen in het voorjaar en lentecollecties in het najaar, willen de designers de kleding verkopen op het moment dat het gedragen kan worden. Ook wordt er een nieuw initiatief gevormd om enorme kortingen af te schaffen, zoals mid-season sales en black friday. 

Digitale modeshows

Veel evenementen zijn afgelast de afgelopen maanden, zo ook de modeshows. Merken hebben maanden goed kunnen nadenken hoe modeshows op een nieuwe een social distancing manier gedaan kan worden. De Britisch Fashion Counsil heeft aangekondigd dat Londen Fashion Week plaats zal vinden op 17 t/m 22 september en zal deels fysiek en deels digitaal zijn. De LFW van afgelopen juni was volledig digitaal. De fysieke shows zullen aan alle corona en social distancing richtlijnen voldoen. Dit geldt ook voor Paris Fashion Week. De Stockholm Fashion Week is de afgelopen twee keer al afgelast door duurzaamheid redenen. SFW heeft nu aangekondigd een virtuele fashion week te houden waarbij de nadruk ligt op duurzaamheid. De shows zijn erg inclusief. Er wordt bij LFW aandacht geschonken aan genderneutraliteit en de shows zijn voor iedereen virtueel te bekijken. Super leuk!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *