Free shipping & returns on all orders in The Netherlands.

Fashion news – Hoe ontwerpers duurzaamheid inzetten voor SS21

Via een bericht van Vogue las ik over fashion designers die inventief omgaan met stoffen voor de lente/zomercollectie 2021. Mede dankzij de corona crisis hebben zij de kans gepakt om tijd te nemen om hun design proces anders in te richten. Er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van het recyclen van stoffen, het gebruik van overgebleven stoffen (deadstock) en het hergebruiken van patronen. 

Impact corona

Zoals je misschien al hebt gelezen in onze eerdere blogs ging het afronden van onze collectie niet geheel zonder slag of stoot. Het is ook pas onze eerste collectie natuurlijk, maar ook door corona ging alles net even wat moeilijker. Andere fashion designers hebben hier ook zeker last van gehad. Bestellingen werden geannuleerd waardoor merken zijn opgezadeld met een hoop onverkochte kleding. De ontwerpers die toch nieuwe items wilde showen voor een nieuwe collectie moeten daarom vindingrijk zijn. Ontwerpers als Gabriela Hearst en Marina Moscone gebruikten overgebleven stoffen van vorige seizoenen, waren creatief met oude patronen en werkte meer met hun handen. Deze tijd stimuleert de ontwerpers ook te focussen op het merk en brengt hen op creatieve ideeën die ze zonder deze crisis misschien niet hadden gehad. 

Daarnaast is het positieve aan deze tijd dat de methoden waarin de ontwerpers werken veel duurzamer zijn. Het doen met wat je hebt, het hergebruiken van stoffen en alleen maken wat echt nodig is. Het is nu niet nodig om alleen maar items te maken om een collectie aan te vullen. 

Ontwerpers, winkeliers en redacteuren klagen al jaren over het tempo van fashion die de tol eist van creativiteit en het milieu. Er was blijkbaar een wereldwijde pandemie nodig om dit tot daden om te zetten. 

Sommige ontwerpen nemen de kans om een adempauze te nemen en hun volgende stappen uit te zoeken, terwijl anderen geen tijd verspillen om een duurzamere, weloverwogen toekomst uit te stippelen: toekomstige annuleringen en terugboekingen voorkomen en minder collecties per jaar maken (waar dus ook minder leveringen en minder voorraadproblemen bij zullen kijken). Ze ontwerpen mode hoe het in de toekomst zou moeten zijn: duurzaam gemaakte mode met beperkte middelen, op kleinere schaal, maar boordevol creativiteit. 

Gabriela Hearst 

Gabriela Hears, een high-end modemerk dat zich al langer inzet voor duurzaamheid, vertelt dat de pandemie niet iets in dat de mensheid zal doen wegvagen, maar de milieucrisis wel. Ons gedrag zal drastisch veranderd moeten worden en deze pandemie heeft laten zien dat we dit kunnen. Haar herencollectie bestaat volledig uit bestaande patronen en stoffen en de resort collectie werd geproduceerd van 60% uit bestaande en gerecyclede materialen. 

Werken met deadstock was niks nieuws voor Hearst. In de toekomst is het haar doel om een percentage van 80% met niet-nieuwe materialen te bereiken. Door het werken met deadstock is er een vooraf bepaald aantal kledingstukken die je met deze stof kan maken. En door geen nieuwe materialen te gebruiken kan de ecologische voetafdruk ook lager blijven. 

Wat wel nieuw was voor Hearst was het plotselinge overmaat aan vooraad. Door de maandenlange gesloten winkels stapelde de onverkochte kleding alleen maar op. Grote korting kon ze zich niet veroorloven, dus moest ze creatief zijn. Zo ontwierp ze de ‘retrofit-collectie’ waarbij kledingstukken van het afgelopen seizoen upcycled of opnieuw ontworpen werden. 

Marina Moscone

De mentaliteit van Marina Moscone is hetzelfde doordacht als dat van Gabriela Heast. ‘Less is more’ en kwaliteit boven kwantiteit. Toen haar Italiaanse textielfabriek in het voorjaar in lockdown ging, ging ze zelf aan de slag in haar appartement in New York met een houten weefgetouw en weefde ze zelf haar resort 2021 collectie met overgebleven garens. De lente 2021 collectie wordt ontworpen met materialen uit vorige collecties. Deze nieuwe manier van werken bood haar de mogelijkheid om haar werkwijze eens goed te bekijken en het nog beter te kunnen doen en bracht het haar veel duidelijkheid. Zo besloot ze relaties met verschillende retailers te verbreken die aandrongen voor meer leveringen om er uiteindelijk achter te komen dat haar collectie na twee weken al in de uitverkoop stond. Dit bracht haar inzichten om in de toekomst duurzaamheid en zorg voorop te zetten. 

Moscone brengt haar collecties terug van drie naar twee. Resort en pre-fall. Deze collecties brengen meer tijd op de verkoopvloer door. Volgende collecties wil ze gaan maken met de klant in gedachten in plaats van de winkel, die alleen maar om meer vraagt, om verspilling te kunnen vermijden. 

De toekomst zijn de consumenten

Ontwerpers alleen kunnen niet alleen de toekomst veranderen qua duurzaamheid. Grote merken kunnen met een kleine wijziging al veel invloed hebben. Maar ook de klant die de kleding koopt heeft veel invloed. Er wordt door consumenten steeds meer gevraagd naar transparantie en stellen we eisen voor duurzaamheid. Merken volgen wel, want ook zij moeten zich aanpassen naar de eisen van consumenten om in de toekomst te kunnen blijven te bestaan. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *