Free shipping & returns on all orders in The Netherlands.

Fashion news – Lichtpuntje van de pandemie

Dat 2020 veel teweegbrengt kan denk ik iedereen wel beamen. Bijna iedere sector wordt door het virus geraakt en staat eigenlijk machteloos. Ook zorgt de pandemie ervoor dat ondernemers moeten gaan nadenken over andere strategieën en soms ook wel andere verdienmodellen. Een van de sectoren die hard wordt geraakt door het virus is de mode-industrie. In maart gingen veel fabrieken dicht, waardoor collecties niet gemaakt of afgemaakt konden worden. Ook gooide het een hoop roet in het eten voor de levering en verkoop. Naarmate het jaar, toen weer wat meer mogelijk was, begon de industrie wat op te krabbelen, maar het was bij lange na niet hetzelfde als vorig jaar. Nu er weer een harde lockdown is aangekondigd en we bijna het einde van het jaar naderen, wil ik me op de positieve veranderingen focussen. Want laten we toch het jaar goed afsluiten met zijn allen!

Massaconsumptie is zo 2019

Ook iets voor de pandemie begon de massaproductie een probleem te worden voor modebedrijven. Er werd zoveel geproduceerd en bij lange na werd niet alles verkocht. Een van de grote problemen van de mode-industrie. Niet dat al die kleding niet verkocht wordt, maar dat er telkens weer veel te veel geproduceerd wordt. Slecht 60% van de collecties werden verkocht tegen de volwaardige prijs. De rest werd in uitverkopen verkocht of weggegooid. Dit was dus al voor de pandemie. Tijdens de crisis is dit nog erger geworden. Als merken zich niet aanpassen op de veranderingen binnen de consumentengedachte, zal dit probleem alleen maar groter worden.

Less is more

En zo kom ik bij het lichtpuntje van dit jaar. Het lijkt misschien een grote stap van falende bedrijven naar een positieve punt, maar toch staat het met elkaar in verbinding. Het gaat namelijk om de consumentengedachte die verandert. Roses & Lilies zet zich voor duurzame mode en ziet graag grote veranderingen binnen de mode-industrie en het lijkt erop alsof de pandemie dit in beweging heeft gezet. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 65% van de ondervraagden meer kwalitatieve kleding koopt dat langer meegaat en dat nieuwheid niet meer meetelt in het overwegen van een aankoop. De pandemie heeft ervoor gezorgd dat een bestaand groot probleem nu meer wordt aangekaart. Ook het belang van verdienmodellen gebaseerd op duurzaamheid wordt nu steeds meer ingezien bij ondernemers. Het is niet meer van deze tijd om mega veel te produceren. Dus het lichtpuntje van deze pandemie voor de mode-industrie is dat er meer aandacht wordt besteed aan het verduurzamen van de branche! Laten we die gedachte en die aandacht voortzetten in 2021. Zo zorgen we er samen voor dat we toch niet iets positiefs uit dit jaar kunnen halen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *