Free shipping & returns on all orders in The Netherlands.

Fashion News – Modemerken lanceren circulair initiatief

Twee grote modemerken stappen in de wereld van tweedehandskleding. De markt voor tweedehands kleding groeit in Nederland namelijk als een speer. En om klanten bij te houden willen grote merken als Tommy Hilfiger en Zalando daarin meegaan. 

Tommy for life

Tommy Hilfiger is een van de grote merken die deze maand start met ,,een nieuw circulair business model om oude kledingstukken een nieuw leven in te blazen. Tommy for life is een initiatief waarmee tweedehands en beschadigde Tommy Hilfiger of Tommy Jeans kleding gerepareerd kan worden tot nieuwe limited edition kledingstukken. Deze kleding wordt vervolgens weer verkocht op ,,www.tommyforlife.com. Dit initiatief wordt getest in Nederland en zal langzamerhand uitbreiden naar andere Europese landen.

Je hebt volgens Tommy for life drie verschillende categorieën: Reloved, Refreshed en Remixed. Reloved zijn tweedehands kledingstukken die door de consument teruggestuurd of ingeleverd worden in een van de winkels. Refreshed zijn ongedragen kledingstukken vanuit de winkel of retourzending die gerepareerd moeten worden. Remixed zijn kledingstukken die niet meer hersteld kunnen worden. Die worden vervolgens uit elkaar gehaald of tot garens gemaakt om er een heel nieuw item van te kunnen maken. Deze laatste categorie gaat wel pas vanaf volgend jaar van start. De refresh categorie is nu al te koop en de reloved categorie zal binnenkort van start gaan. 

Hoe werkt het?

Consumenten worden gevraagd om hun oude Tommy Hilfiger of Tommy Jeans kledingstukken op te sturen of in te leveren in de winkel voor een kortingsvoucher. Afhankelijk van het kledingstuk dat je inlevert kan je 5 tot 20 euro korting krijgen. Vervolgens zal partner The Renewal Workshop uit Amsterdam de ingeleverde items uitzoeken, schoonmaken en repareren. Kledingstukken die niet meer gemaakt kunnen worden zullen gemixt worden tot nieuwe unieke designs. Als een kledingstuk er zo slecht aan toe is dat het ook niet kan worden gemixt tot een ander design dan zullen er weer garens van gemaakt worden. De kledingstukken worden alleen online verkocht en zullen ook met gerecycled materiaal verpakt en verstuurd worden. 

Zalando

,,Ook bij Zalando kunnen consumenten gebruikte kleding terugsturen. Door het pre-owned aanbod kunnen klanten artikelen (met gratis verzending) opsturen naar Zalando. De voorkeur gaat dan wel uit naar kleding die Zalando ook verkoopt. De kleding moet, in tegenstelling tot Tommy for Life, nog in goede staat zijn. De consumenten kunnen een tegoedbon krijgen of kiezen voor een donatie aan een goed doel. Met dit initiatief concurreert Zalando met de online platformen Vinted en United Wardrobe. In tegenstelling tot deze platforms, waarbij je zelf je producten verkoopt aan anderen, verkoop je bij Zalando je kleding aan de webshop. Op basis van informatie en foto’s die je naar Zalando stuurt zullen ze een voorstel geven voor de prijs. Ga je hiermee akkoord? Dan kun je de kleding sturen naar de webshop en zullen ze vervolgens verschijnen onder de pro-owned categorie (na grondige inspectie).  

Het behoud van klanten in niet het enige argument dat deze initiatieven heeft doen starten. De bewuste consument en de overheid dwingen merken om circulair te werk te gaan. Vanaf 2025 geldt dat als Europees bedrijf je verantwoordelijk bent voor de producten die je op de markt brengt, dus ook voor het recyclen. Veel merken verbranden overgebleven kleding. Daar zit nu wel een CO2 belasting op, maar in de toekomst mag dat ook niet meer. Tommy heeft het doel om in 2030 volledig circulair te zijn. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *