Free shipping & returns WORLDWIDE (today only)

Wat is fast fashion?

Susan en ik zijn nu al een tijdje bezig met het schrijven van blogs. De een over de problematische mode-industrie en de ander over nieuwe ontwikkelingen van ons bedrijf. Alleen merkte we bij het herlezen van oude blogs dat we nog nooit echt goed uitgelegd hebben wat fast fashion eigenlijk is. Misschien word je al doodgegooid met dit begrip of misschien heb je er nog nooit over gehoord. Vandaar dat ik hier toch nog even een blog over schrijf om het wat te verduidelijken. 

Wat is fast fashion precies?

Fast fashion betekent letterlijk snelle mode. Fast fashion zijn goedkope kledingstukken die snel van de catwalk in de winkels liggen om zo trends bij te houden. De omlooptijd van fast fashion is zo veel sneller dan dat het vroeger was. Vroeger deed je een aantal jaar met een jas of een spijkerbroek en was het voor retailers normaal om twee keer per jaar een collectie uit te brengen. Een lente/zomer collectie en een herfst/winter collectie. Deze collecties lagen na de catwalk pas een paar weken (of soms maanden) later in de winkels. Tegenwoordig zijn er merken die dit anders aanpakken. Deze merken zorgen voor een snellere omloop van trends, waardoor er meerdere collecties per jaar uitgebracht worden. Ze laten zich naast het inspireren van andere merken ook inspireren wat beroemdheden dragen, wat er op straat gedragen wordt, maar ook wat influencers dragen. Hierdoor hebben ze wekelijks nieuwe collecties in de winkels liggen. Het gevolg hiervan is ook dat we zelf sneller uitgekeken raken op kleding die we al hebben en meer kleding willen kopen. Om als consument deze trends te kunnen volgen moet de kleding dus ook enorm goedkoop zijn. 

Fast fashion merken kunnen verschillende kledingstukken voor 12 euro aanbieden

Wat is er zo slecht aan fast fashion?

,,We hebben tegenwoordig in plaats van twee mode seizoenen, 52 micro seizoenen per jaar. Deze trends hebben als doel dat wij steeds meer kleding gaan kopen om ‘in de mode’ te blijven. Het is bewust zo opgezet dat de consument na een paar keer dragen het kledingstuk uit de mode vindt en dus weer nieuwe kleding gaat komen. 

Lees ook: ,,Waarom kopen we eigenlijk zo veel? – De psychologie achter consumentisme

In Nederland dragen we een shirt gemiddeld 9 keer. Daarnaast is de kleding niet gemaakt om lang mee te kunnen gaan. De modeketens houden zich alleen bezig met zo veel mogelijk winst maken. Hierbij gaat kwantiteit boven kwaliteit. Dus hoe eerder jouw kleding slijt, kapot gaat of er verwassen uitziet, hoe sneller je weer nieuwe kleding wil kopen.

Door de snelle omlooptijd wordt er veel druk gezet op de fabrieken waar de kleding gemaakt wordt. Ze moeten zo veel mogelijk in korte tijd leveren (voor enorm lage prijzen), waardoor fabriekseigenaren weer druk zetten op hun werknemers en dwingen hen om langer door te werken (soms onbetaald). De arbeiders willen hun baan niet kwijtraken, want voor hen zijn er 10 anderen. En als de arbeiders niet doorwerken wordt de volgende opdracht uitgegeven aan een andere fabriek. Hierdoor is er tussen de fabrieken heel veel concurrentie. Dit probleem speelt zich niet alleen af buiten Europa. Ook verschillende landen binnen Europa, waar de arbeidsvoorwaarde over het algemeen beter beschermd worden, speelt uitbuiting zich af. ,,Zo bleek dat Britse arbeiders in fast fashion fabrieken soms niet eens de helft van het minimumloon kregen.

De kleding is dus spotgoedkoop. Fijn toch!? Nou niet echt dus… De kleding is voor de consument misschien erg goedkoop, maar de totale kosten liggen toch een stuk hoger (de zogenaamde true costs). De materialen die worden gebruikt zijn vaak erg belastend voor het milieu. En op de plantages worden veel pesticiden, kunstmest en chemicaliën gebruikt. Door het steeds meer nodig hebben van nieuwe kleding zijn er dus ook steeds nieuwe grondstoffen, water en chemicaliën nodig. ,,Er is bijvoorbeeld al zo’n 7500 liter water nodig om een spijkerbroek te maken. Heel erg belastend voor het milieu dus! En eigenlijk weet je ook wel dat een kledingstuk niet maar 5 euro kan kosten. Dat klopt gewoon niet.

Lees ook: ,,De huidige mode-industrie

Een duurzaam kledingstuk lijkt dus vaak een stuk duurder te zijn dan producten van fast fashion. Voor de consument is dat ook zo, maar niet als je kijkt naar alle werkelijke kosten (the true costs). De kosten (schade) die het milieu moet betalen aan katoen, de enorme hoeveelheid textielafval dat is toegenomen, maar bijvoorbeeld ook de enorme uitstoot van broeikasgassen en de economische schade als gevolg van uitbuiting van de arbeiders. Jij betaalt misschien zo’n goedkope prijs, maar het milieu en arbeiders betalen de werkelijke prijs. 

Hoe kan je fast fashion herkennen?

Soms is het misschien lastig om te bepalen of een merk duurzaam is en zich inzet voor mens en milieu. Als een merk niet transparant is over waar de stoffen vandaan komen of over de arbeidsomstandigheden, weet ik al genoeg. Wanneer een merk duurzaam is, zullen ze dit ook echt wel op hun website zetten om je vertrouwen te krijgen. Verder zijn dit een aantal manieren hoe je fast fashion kunt herkennen:

  • Een winkel die om de haverklap nieuwe collecties heeft. 
  • Prijzen die veel te laag zijn om te kunnen kloppen.
  • Kleding die na een paar keer dragen er al niet meer mooi uit ziet. 
  • Ze gebruiken goedkope materialen van lage kwaliteit.
  • Ze zijn niet transparant over hun productieketen. 

Maar geloof merken ook niet op hun woord als ze zeggen duurzaam of eco-friendly te zijn. Sommige fast fashion merken maken gebruik van het zogenaamde ‘green-washing’ of ‘groenwassen’. Dit betekent dat ,,merken zich groener voordoen dan ze daadwerkelijk zijn. Ze zeggen weloverwogen keuzes te maken als het gaat om het milieu, maar dit is eigenlijk een marketing truc om dat bedrijf beter uit de verf te laten komen.  

Twijfel je of een kledingmerk duurzaam is? Kijk dan op de website van Good On You. Good On You analyseert verschillende merken op transparantie, dierenwelzijn, het milieu en arbeidsomstandigheden.  

Wat kan je doen tegen fast fashion?

Wij zijn bezig om ons steentje bij te dragen aan een betere mode-industrie. Wil jij dit ook doen? Hier heb je enkele tips om te beginnen aan het verduurzamen van je kleding. 

  • Draag vaker je kleding
  • Koop van alternatieve duurzame merken
  • Koop tweedehands kleding
  • Ga goed na of je een kledingstuk echt nodig hebt voordat je het koopt
  • Kan je het kledingstuk goed combineren met kleding die je al hebt?
  • Gaat het lang mee? Is de kwaliteit goed?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *